به اشتراک بگذارید

88% از مشتریان، همان قدر که به تعریف اطرافیان خود از بیزینس یا خدمات یا فرد مورد نظر خود اهمیت می دهند، نظرات و انتقادات و توصیه های آنلاین ثبت شده در خصوص آن بیزینس ها را نیز مد نظر میگیرند.
لذا شاید تصور کنید به همین دلیل، بهتر است بیزینس ها برای موفقیت، فقط نظرات مثبت را نگه داشته و انتقادات و شکایت ها را حذف کنند، اما اینطور نیست.
نظرات منفی هم می توانند به اندازه نظرات مثبت مشتری های واقعی را به سمت شما جلب کنند. اما این بستگی به رویکرد شما در خصوص اینگونه نظرات دارد. بیشتر بدانید:

یکی از تاثیرات قابل توجه انتقادات، آن است که نظرات مثبت داده شده در خصوص شما را بهتر نشان می دهند و آنها را برجسته تر می کنند. مردم قبل از کار با شما تمام نظرات مثبت و منفی داده شده در خصوص شما را بررسی می کنند. و در این میان وجود چند انتقاد، اعتماد آنها را نسبت به شما افزایش میدهد. برخی انتقادات ناخودآگاه جنبه های مثبت و کیفیت خدمات شما را نیز بیان میکنند و این بسیار به نفع شما خواهد بود و قطعا در تصمیم گیری مشتریان هم تاثیر خوبی خواهد گذاشت.

برخی از بیزینس ها ممکن است سریعا انتقادات و شکایات صورت گرفته در خصوص خود را حذف کنند و به این طریق تنها نظرات مثبت را به نمایش بگذارند. ولی اینکار تنها باعث ایجاد شک و تردید در ذهن بازدیدکنندگان خواهد شد و در واقع نشان دهنده آنست که شما استراتژی شفافی ندارید و پنهان سازی می کنید. باید این را بدانید که تمامی محصولات و خدمات حتی مشهورترین و پرفروش ترین آنها گاها انتقادات و شکایاتی از جانب مشتریان و کاربران دریافت میکنند ولی هرگز آن ها را حذف نمیکنند چرا که با احترام به آنها شفافیت کار خود را نشان داده و اعتماد بیشتری را جلب می کنند.

گاها بیزینس ها با دریافت انتقادات و شکایات یا آنها را حذف کرده و یا در پاسخ به مشتری شاکی، از جملات و عبارات خود او استفاده می کنند. اما هر دو این روش ها غلط هستند. شما می توانید در پاسخ به این موارد، با عذرخواهی سعی در ارائه راه حل داشته باشید و راهی برای ایجاد آرامش و رضایت در مشتری خود ارائه دهید. و به این طریق به دیگران اثبات خواهید کرد که بسیار مسئول هستید و به حقوق مشتریان خود احترام میگذارید.

نظرات منفی و انتقادات می توانند به شما کمک کنند نقاط ضعف و یا ایرادهای خود را پذیرفته و در جهت بهبود عملکرد خود گام بردارید. و در واقع به عملکرد خود را از دید مشتریان نگاه کرده و در بهبود هر چه بیشتر آن کوشا باشید. که این خود گام موثری در پیشرفت بیزینس شما خواهد بود. نظرات منفی می توانند به شما کمک کنند که از خطاهای خود درس بگیرید و مشتریان بیشتری را راضی نگه دارید.

به اشتراک بگذارید

نظر بدهید.